تیر, 1401 بدون نظر حفظ قرآن

تثبیت فردای حفظ

برخی از حُفّاظ بر این باورند که باید اول کل قرآن را حفظ کنند و سپس تثبیت آن را انجام دهند و این بسیار اشتباه است زیرا اعتماد به نفس شما را کم می کند،کاربردی بودن محفوظات شما را از بین می برد و از همه مهم تر،زمان شما را از شما،می گیرد.
روشی اصولی و درست است که شما به راحتی بتوانید همزمان با حفظِ صفحات جدید،صفحات قبلی را تثبیت کنید.یعنی زمانی که برای حفظ کل می گذارید،همزمان کل محفوظات شما تثبیت شده باشد.
در روش حفظ تصویری قرآن کریم،قرآن آموزان بعد از حفظ،محفوظاتشان تثبیت شده است و از حفظ قابل ارائه است.یعنی به راحتی می توانند از حفظ بخوانند و از کل محفوظاتشان،سوال و جواب شوند.پس خیلی مهم است که شما بتوانید همزمان با حفظ،تثبیت را انجام دهید.
در این ویدئو یکی از ابتدایی ترین روش های تثبیت را عرض خواهیم کرد چون انواع روش های تثبیت وجود دارد و هم‌ چنین ابزارهایی برای درست کردن صفحات و قوی کردن آن ها داریم.

روش تثبیت ۴ مرحله دارد:
خیلی ساده است ولی باید پشت سرِ هم و کامل روی صفحه انجام دهید.این روشِ صفحات دیروز یا به عبارتی صفحات نوزاد شماست و این تمرین باید قبل از تکرار اولیه یا همان ۱۰ درس انجام شود و بعد،تکرار اولیه را انجام دهید.

مرحله اول:
صفحه را احضار مفاهیم کنید.یعنی یک یا دو دقیقه زمان می گذارید،توی دلتان می خوانید و برای خودتان تحت الفظی معنی می کنید و وقتی می توانید ترجمه تحت الفظی داشته باشید که در بحث مفاهیم قبل حفظ و لحظه حفظ،مفاهیم را خوب کار کرده باشید.

مرحله دوم:ممتاز کردن آیه به آیه.
هر آیه را دقیق و عمیق نگاه می کنید و سه تا فرصت دارید که آیه را ممتاز کنید.و اگر بعد از سه مرتبه ممتاز نشد،رها می کنیم و سراغ آیه بعدی می روید و تا انتهای صفحه به همین شکل ادامه می دهید.

مرحله سوم:ممتاز کردن ۵ خط ۵ خط.
یعنی به سه قسمت مساوی تقریباً تقسیم می کنید،یعنی حتماً باید انتهای آیه باشود.اگر یکی ۴ خط شد و دیگری ۵ خط،مشکلی ندارد.هر قسمت را عالی نگاه می کنید و باز هم سه تا فرصت دارید که ممتاز کنید که این قسمت به ارتباط بین آیات کمک زیادی می کند.

مرحله چهارم:ممتاز کردن کل صفحه.
یعنی سه تا فرصت به خودتان می دهید که کل صفحه را ممتاز کنید.هر مرحله کاملاً روی یک صفحه اجرا می شود.

امیدوارم بنویسید و دقیق هر روز واحد روز قبل را انجام دهید.موفق باشید.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *