تیر, 1401 بدون نظر حفظ قرآن

برای خیلی ها سوال می شود که چقدر باید مفاهیم کار کنیم و اگر جواب این سوال روا ندانید،امکان دارد هیچوقت حافظ کل قرآن نشوید.پس حتماً تا انتهای این ویدئو همراه من باشید.

بستگی دارد این سوال را چه کسی از ما بپرسد.کسی که قصد حفظ کل قرآن را دارد یا کسی که قصد دارد فقط یه مقداری مفاهیم و تفسیر کار کند و یک مقداری از مفاهیم قرآن سر دربیاورد و درصد کمی مسلط به مفاهیم باشد.
به کسی که نمی خواهد حفظ کل را انجام دهد و فقط می خواهد کار مفاهیمی انجام دهد،یک برنامه ساده داده می شود و در طول روز هر چقدر که وقت و فرصت داشت،می تواند مفاهیم را انجام دهد ولی اگر کسی که می خواهد حفظ کل را انجام دهد این سوال را از ما بپرسد،چون ممکن است محدودیت زمان داشته باشند،(دانشجو باشد،خانه دار باشد،شاغل باشد،و …..) ما به آنها می گوییم برای آنکه برای حفظ قرآن آماده شوید،برای مفاهیم یک صفحه در روز،بین بیست دقیقه تا نیم ساعت زمان بگذارید.این مدت زمان کامل شما را به مفاهیم مسلط می کند.درست است که روش ما،مفاهیم محور است و قرآن آموزان ما،دوتا کتاب برای خودشان تالیف می کنند.یک کتاب تفسیر موضوعی یا همان دسته بندی مفاهیمی.یعنی آموزش می بینند که چطور ارتباط بین آیات و صفحات را دربیاورند و متوجه شوند.
کتاب دوم هم شرح واژگان هست.مطابق با دایره لغات ذهن خودشان.اما با این حال به قرآن آموزان می گوییم بین بیست دقیقه تا نیم ساعت زمان بگذارند.
بعضی ها در روش های دیگر متاسفانه دچار یک اشتباه راهبردی عظیم می شوند.آن اشتباه این است که برای تفاسیری چون المیزان،مجمع البیان و سایر تفسیرها،مفصل وقت می گذارند و همین باعث می شود ذهن خسته شود و چون محدودیت زمانی دارند،دیگر به مرورهای درست نمی رسند و حفظ را با نشاط انجام نمی دهند.چون کسانی که حفظ انجام می دهند،اول مفاهیم کار می کنند و بعد بلافاصله حفظ را انجام‌ می دهند،همین خستگی ناشی از کار کردن زیاد مفاهیم،تاثیر منفی روی حفظ میگذارد و همین باعث می شود حفظشان کیفیت مناسبی نداشته باشد.
ما در روشمان آموزش می دهیم که چطور با همین بیست دقیقه یا نیم ساعت شپا بتوانید به راحتی مسلط به مفردات شوید و یک رایحه درستی از تفسیر در ذهنتان شکل بگیرد.
اگر در اولویت بندی درست بین کار کردن روی حفظ و مفاهیم دچار مشکل شوید،متاسفانه این باعث می شود که شما هرگز دیگر حافظ کل نشوید.پس حتماً این نکته را دقت کنید،یادداشت کنید عمل کنید.موفق باشید.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *